09 marts 2013

Schlenkerla Urbock - skøn røgøl !

Br. Heller i Bamberg laver den berygtede røgøl Schlenkerla Märtzen. De laver også flere andre øl, alle med godt med røg, men det er sjældent at man kan finde dem i Danmark, ikke mindst sæsonøllene som kun fås i korte perioder ad gangen. I ølforretningen BarleyWine fandt jeg denne Urbock, som jeg har hørt meget godt om.

Schlenkerla Urbock
Br Heller
Urbock er en kastaniebrun lagerøl på 6,5% alc, med et tæt flødefarvet skum, som hurtigt forsvandt. Jeg kunne rigtigt gode lide aromaen, som er kraftig men samtidigt lidt frisk, og har masser af god røg, malt, og lidt bitterhed. I smagen er der rigtigt meget røg, en god tyk lejrbåls røg , men også karamel, krydderier og en fin bitterhed i baggrunden. Jeg synes at Schlenkerlas Märtzen er rigtig god, og denne Urbock er endnu bedre. Den har den samme røg, men har meget mere smag, en rigtig god mundfornemmelse, og en meget lang eftersmag.
Jeg gav Schlenkarla Urbock en samlet karakter på 8,5 ud af 10.

Da jeg var i Bamberg forrige år, forsøgte vi at købe en Bock øl på Schlenkerlas værsthus, men blev så spurgt, om vi da troede at det var november? Det var kun september, så vi måtte nøjes med deres Märtzen. Tyskland er ikke det mest spændende sted man kan tage hen om vinteren, men det var næsten en tur værd, bare for at komme til at smage nogle gode Bock, frisk fra fad.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar